Läsarfråga | Charlotte "glitzy" Josefsson
glitzybloggen

Charlotte "glitzy" Josefsson

Annons

Läsarfråga

Hej Charlotte/lotta/lotten/challe eller vad du nu vill kallas!
Vill börja med att tacka för en inspirerande blogg, tack vare dig (och din kille) har jag hittat min absoluta favoritträningsform! HIIT! Men jag skulle vilja ha lite synpunkter på mitt upplägg, jag känner själv att det är superbra för mig och jag får ovanligt snabba och synliga resultat. Både viktminskning och muskelökning på ben och rumpa. Så här är mitt HIIT-upplägg på löpbandet som jag kör ungefär 4 gånger i veckan i kombination med olika övningar för magmusklerna.
Uppvärmning 5 min på 7km/h (pulsen går från 70 till 140-150)
10 intervaller á 30 sekunder 13-14km/h (pulsen ligger på 185-195 under intervallerna och sjunker till ungefär 177 i vilointervallerna)
30 sekunder stillastående vila mellan intervallerna
5 min pulssänkning 7km/h (låter inte pulsen sjunka under 160)
10 intervaller á 30 sekunder 13-14km/h (pulsen ligger på 185-190 under intervallerna och sjunker till ungefär 177 i vilointervallerna, brukar avsluta med 16km/h sista intervellen och toppar då pulsen på runt 196-200)
30 sekunder stillastående vila mellan intervallerna
5 min nedvarv (sänker pulsen till runt 140-150)

Jag använder pulsklocka och får ut en kaloriförbränning på 450kcal under dessa 35min. Egentligen vill jag nog bara ha lite egoboost att det är ett fungerande upplägg jag har, men har du någon synpunkt i övrigt?

Tack igen för en riktigt bra ”spark-i-röven”-blogg!

Svar: Man ska inte köra HIIT mer än 20 min. Det vill säga mer än 20 intervaller. Det är alltid bra att värma upp som du gör i ca fem minuter. Puls är väldigt individuellt men jag tror du maxar ganska bra med tanke på de höga värdena. När man kör intervallen ska man knappt få luft de sista sekunderna innan man vilar.

Hoppa över pulssänkningen i mitten. Kör 20 intervaller på raken om du pallar det. När du är klar med dom kan du köra lite nedvarvning i fem minuter.

HIIT är sjukt bra förbränningen, den bästa och den tar inget på musklerna enligt forskning. Jag kör det alldeles för sällan tyvärr.

Så här kör jag: Max 20 intervaller. Orkar oftast inte så många eftersom jag kör så sällan. Ca 7-8% lutning och 11-14 i hastighet.

 

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
glitzybloggen

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats